Find vej: Forside » Artikler » Farvel miniature-model; goddag til ekstra krydderi på hverdagen

Farvel miniature-model; goddag til ekstra krydderi på hverdagen

Lagt på asias.dk den 24-04-2013 af webmaster

Vi flygter fra forårets frostgrader, og danskerne bestiller tusindvis af rejser sydover i disse uger. Men hvordan sikrer danskerne, at de gode ferieminder bevares længst muligt også ind i de kolde måneder, som vi med sikkerhed ved vender tilbage

Ugerne efter påske er traditionen tro de uger, hvor hovedparten af sommerrejserne bestilles. Op mod 1000 rejser sælges dagligt i disse uger, og i år er ingen undtagelse den aktuelle lockout af skolebørn til trods. Men hvordan pakker vi danskere minderne ned i kufferten, når vi skal hjem fra en god ferie og tilbage til dagligdagen. Er det stadigvæk en miniture-model af den store seværdighed, man har set, som man vil have med hjem til kaminhylden.

Over halvdelen af danskerne køber stadigvæk lokale souvenirs i stor stil, når de rejser på ferie (58 %), og de skal ikke bare pynte på hotelværelset. De skal helt med hjem til den danske matrikel, så tingene kan minde én om de gode ferieoplevelser. Herudover tager knapt halvdelen alkohol med hjem, typisk Ouzo fra en græsk ø og god rødvin fra et spansk rejsemål (46 %). Lokale smykker (40 %) og lokale madvarer/krydderier (40 %) er også i høj kurs og lægges ofte i kufferten, inden turen går retur til de danske breddegrader.

Men der er også meget, vi danskere gladeligt vinker farvel til, når vi tager hjem fra ferie, og som i højere grad hører charteræraens begyndelse til. Således svarer kun hver tiende (10 %), at de tager miniture-modeller af lokale vartegn med hjem, ligesom kun 13 % angiver, at de tager nøgleringe med destinationens navn eller symbol på med tilbage til hjemmet. Lidt flere synes, det er sjovt at pakke et krus, en skål, et askebæger, en ske eller lignende med destinationens navn eller symbol ned i kufferten, men det er stadigvæk kun færre end hver femte (18 %).

Dét, der er i høj kurs at tage med hjem fra ferien, er ting som lokale madvarer, krydderier og alkohol, og det billede så vi ikke i samme grad for 5-10 år siden. Den nye tendens stemmer godt overens med det faktum, at danskerne rejser ud for at opleve den lokale madkultur snarere end for at spise dansklignende frikadeller. Det er ikke længere ønskværdigt at have en miniture-model stående i vindueskarmen, når man kommer hjem. Man forlænger i stedet for ferieoplevelserne ved at kunne smage på den med familie og venner i månederne efter, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef i Apollo.

Kvinder og mænd er ikke overraskende uenige om, hvad der skal pakkes ned i kufferten, når de har nået sidste feriedag. Mænd vil i langt højere grad end kvinder have alkohol med hjem (mænd: 51 % vs. kvinder 42 %), mens kvinderne omvendt vil sikre sig lokale smykker (kvinder: 53 % vs. mænd 26 %). Bemærkelsesværdigt er det, at mænd og kvinder er nøjagtigt lige enige om, hvorvidt køleskabsmagneter skal med hjem til at pryde køleskabsfronten (kvinder: 28 % vs. mænd: 28 %).

Undersøgelsen er foretaget for Apollo af Kompas Kommunikation i april 2013. Den er gennemført på internettet blandt 1.193 deltagere fra hele landet. Undersøgelsens resultater er efterfølgende blevet vægtet på køn, alder og region i henhold til de af Danmarks Statistik oplyste og gældende demografiske data for at sikre repræsentativitet.

Hvad har danskerne oplevet at tage med hjem fra ferie i udlandet

- Lokale souvenirs: 58 %
- Alkohol: 46 %
- Lokale smykker: 40 %
- Lokale madvarer / krydderier: 40 %
- Køleskabsmagneter: 28 %
- T-shirt med stedets/landets navn: 27 %
- Legetøj til egne og/eller andres børn: 23 %
- Krus, skål, askebæger, ske eller lignende med destinationens navn/symbol: 18 %
- Tæpper, broderier og lign: 15 %
- Nøglering med destinationens navn/symbol: 13 %
- Mini-model af et lokalt vartegn: 10 %
- Ingen af ovenstående: 5 %
- Ved ikke: 2 %

Har man interesse i tallene fordelt på henholdsvis mænd og kvinder, kan de rekvireres hos undertegnede. Ligeledes gælder det, hvis man har interesse i tallene fordelt på regionerne Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland og Region Syddanmark.

For mere information:
Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef Apollo Danmark, mob.: +45 22 20 13 40
E-mail: Rikke.Koks.Andreassen@kuoni.dk

Apollo er blandt de største rejsearrangører i Danmark og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den nordiske del af koncernen hedder Kuoni Nordic, og foruden Apollo og Kuoni i Danmark, Sverige, Finland og Norge, indgår flyselskabet Novair og Falk Lauritsen, Lime Travel, Golf Plaisir og Krone Golf Tours. Kuoni Nordic har 780 medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder 1450 hoteller på 48 destinationer i 28 lande.