Find vej: Forside » Artikler » Stor stigning i julesalg på nettet

Stor stigning i julesalg på nettet

Lagt på asias.dk den 12-12-2012 af webmaster

Handlen på nettet steg med hele 40 procent på én uge, da sneen faldt. Sammenlignet med sidste år er det en voldsom stigning - og især smykker og ure er populære, viser tal fra tjenesten Webshopindeks, der måler danske netbutikkers salg.

I forhold til sidste års 24% fremgang i omsætningen i starten af december, er dette års 40% fremgang en markant stigning.

Selvom posten først skal frem med pakken, så venter mange til december før gaverne købes online. Således ses en stor stigning i salget i uge 49 i forhold til uge 48. Seneste analyse fra Webshopindeks.dk viser at danske webshops i sidste øgede deres omsætning med hele 40% i forhold til ugen før. Besøgstallet i shoppene steg med 14%, og samtidig blev konverteringsraten også noget højere (konverteringsraten dækker over andelen af besøg, hvor brugeren køber).

Webanalytiker Jacob Kildebogaard fra Webshopindeks.dk udtaler: "Det er interessant så stor en stigning der sker når vi kommer ind i december. Sammenligner vi de to uger, så er der hele 14% flere besøg i online butikkerne, og samtidig er købelysten voldsomt øget - andelen der køber stiger med 20% på bare den ene uge".

Martin Thorborg fra iværksætterportalen Amino.dk tilføjer: "Danske online shops har taget et markant spring i den kvalitet og seriøsitet de lægger for dagen og det er med til den voldsomme stigning i nethandlen som vi ser i disse dage".

Kildebogaard fortsætter: "Det er en voldsom vigtig omsætningsuge - gennemsnitsordren er ikke meget anderledes pr. salg, men med flere besøg i shoppen og større andel, der købes, så stiger omsætningen i gennemsnit 40% for shopejerne. Og uden at sige for meget, så tyder det på at der kommer godt med ure og smykker under træet, men de bløde pakker finder også deres vej igen i år."

Stigningen er gennemsnitligt for alle webshops i Webshopindeks. Ser vi nærmere på kategorierne, så er det tydeligt der specielt øges indenfor områderne Hobby og Fritid, Bolig og Hjem, ure og smykker, Sportsbutikkerne ikke mindst legetøj og beklædning.

Sidste år var tendenserne ikke lige så store - uge 49 havde "kun" 24% større omsætning ift. ugen før.

Kilde: Webshopindeks.dk

Om Webshopindeks.dk: Webshopindeks.dk er en benchmark service til danske webshopejere. Hver måned modtager medlemmerne automatisk en benchmark rapport, der sammenligner deres data med markedet. Mere end 300 webshops deltagere allerede, og er dermed et af verdens største benchmark projekter for online salg.

Pressekontakt:
Jacob Kildebogaard, Webshopindeks.dk: Tlf. 26 712 712, jk@webshopindeks.dk
Martin Thorborg, Amino.dk: martin@amino.dk